Disediakan Oleh:
Nurul Amirah Mohd Razali 1, PM Dr Zaidatun Tasir 2
Fakulti Pendidikan,
Universiti Teknologi Malaysia
Fakulti Pendidikan,
Universiti Teknologi Malaysia
REKABENTUK SISTEM PEMBELAJARAN KONSEP NOMBOR BERASASKAN PENDEKATAN PERMAINAN YANG MENERAPKAN TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF KANAK-KANAK
Abstrak
Kajian ini bertujuan untuk
membangunkan sebuah sistem pembelajaran bagi tajuk konsep nombor untuk kanak-kanak prasekolah menggunakan pendekatan
permainan yang menerapkan Teori Perkembangan Kognitif Bruner. Selaras
dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar
menerokai sesuatu yang baru, sistem ini dibangunkan menggunakan konsep belajar sambil bermain dimana ia menyediakan satu
platform bagi kanak-kanak prasekolah untuk menerokai isi pembelajaran
secara interaktif dan menyeronokkan. Proses
pembinaan sistem ini dibangunkan berteraskan Teori Perkembangan Kognitif Bruner yang mempunyai tiga peringkat pembelajaran
iaitu enaktif, ikonik dan simbolik. Sistem ini dibangunkan dengan
menggunakan Macromedia Authorware yang merupakan
perisian yang utama dan disokong dengan perisian lain iaitu Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan
Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai
media seperti grafik, teks, animasi, audio dan
interaktiviti untuk menghasilkan suatu sistem pembelajaran multimedia yang interaktif bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak.
Diharapkan sistem pembelajaran ini dapat
membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah.
Ulasan
Artikel ini adalah tentang Rekabentuk
Sistem Pembelajaran Konsep Nombor Berasaskan Pendekatan Permainan yang
MenerapkanTeori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak. Kajian ini dijalankan oleh
Nurul Amirah Mohd Razali dan PM Dr Zaidatun Tasir.
Penyelidikan ini telah menerangkan 3
tahap penting dalam pembelajaran Matematik iaitu tahap konkrit, tahap gambar
dan tahap symbol dalam mengenali pra nombor. Penggunaan ICT seperti perisian
Macromedia Authorware, Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge
7.0 dan Crazy Talk 4.5 dapat menghasilkan suatu sistem pembelajaran multimedia
yang interaktif untuk mengekalkan tumpuan kanak-kanak.
Hal ini dapat meningkatkan kanak-kanak
yang kurang cekap dalam mempelajari pra nombor dengan baik. Kanak-kanak juga
dapat belajar sambil bermain dalam mengenali pra nombor secara semula jadi
dengan menggunakan benda konkrit atau ICT.
Di Samping itu. Permainan adalah satu
kaedah pengajaran yang akan dapat mengembangkan daya kreativiti dan memupuk
minat terhadap Matematik (D’ Augustine 1973; Sobel & Maletsky 1972). Cara
ini juga dapat menarik minat kanak-kanak belajar Matematik semasa proses
pengajaran dan pembelajaran.
Dalam kajian ini, sampling data hanya
dilaksanakan di pra sekolah. Ia hanya perlu dipertingkatkan atau diperluaskan
ke sekolah Rendah supaya guru linus dan murid linus mendapat peluang untuk
melibatkan diri dalam aktiviti tersebut.
No comments:
Post a Comment